Egy mozgalmas év a KTT-ben
Polgármestere, Karvalits Zoltán még az első évfolyam kezdetén mesélt a közösség szerepéről. A negyedik évfolyam fogadására kifejezetten azzal a céllal jelentkezett, hogy a település fiataljai létrehozhassák ifjúsági közösségi terüket.
A negyedik évfolyam jelentkezése Nádasdra már elérhető ITT.
Minden a programindító héttel kezdődik. Ez egy nagyon feszes és kalandos hét, ami lehetőséget ad
- a csoporttá formálódás elindítására
- a közösségi tervezés céljainak, lehetőségeinek és kihívásainak megismerésére
- módszertani eszközök kipróbálására
- közösségi helyzetek elemzésére
- a tér érzékeléssel kapcsolatos tudatosság fejlesztésére
- szakmai etikai kérdések feszegetésre
- saját tanulási folyamatok és célok átgondolására
- az év közös megtervezésére a mentorokkal
A hét alapvetően a nem-formális pedagógia eszközeiből építkezik, részvétel és saját élmény alapú.
Helyszín: Pannonhalmi Bencés Főapátság Szent Jakab Vendégháza
közművelődési szakember
A Közös Pontok Nkft. alapítója, a KTT társalapítója. Művelődésszervező, okleveles ifjúsági szakértő, az ELTE közösségi és civil tanulmányok MA képzésének hallgatója, a Közösségfejlesztők Egyesülete választmányának tagja. Részt vett több ifjúság-, vidék- és közösségfejlesztési célú támogatási program kidolgozásában, vezette a kulturális törvény megújítási folyamatát. Számos település közösségfejlesztési, közösségi tervezési, ifjúsági, illetve kulturális stratégiaalkotási folyamatát vezette, vezeti.
építész
Pro Architectura Díjas és Molnár Péter Díjas építész, oktató.
A CAN Architects társalapítója (2017) és vezető tervezője. A BME elvégzése után a Széchenyi István Egyetem Épülettervezési Tanszék külső konzulense (2008-2010), tanársegédje (2010-2016), majd adjunktusa (2016-2018), a SZE Építész-, Építő- és Közlekedésmérnöki Kar tudományos dékánhelyettese (2017-2018). A MOME Doktori Iskolájában doktorált, kutatási témája a térbeli érzékelés és alkotás, mint tanulási folyamatok vizsgálata, tanulási terek fejlesztése. A közösségi tervezés, mint a közös nyelv kialakításának és a képviselet gyakorlásának módszertana foglalkoztatja, melynek legjelentősebb személyes állomása a Mosonmagyaróvári Piarista Iskolaközpont közösségi és építészeti tervezése (2017-2019)
ifjúságfejlesztő, tréner
A KTT társalapítója, programvezetője. Közel tíz éve foglalkozik a gyerekek és fiatalok saját tereinek közösségi tervezésével és annak vezetésével. Építkező gyermektáborok vezetésében szerzett tapasztalatok alapján kezdte el foglalkoztatni az ifjúsági közösségi-tér-tervezés majd annak megépítése, azt kutatva, hogyan alakul, tanul az egyén és a közösség a folyamatban. Vallja, hogy a közös építésnél, nincs hatékonyabb csapatépítési folyamat.
közösségfejlesztő
Végzettségeit tekintve népművelő, művelődési és felnőttképzési menedzser, és okleveles közösségi és civil fejlesztő szakember. Tapasztalatait főleg kistelepülések, mikrotérségek közösségfejlesztési folyamataiban szerezte. Fontosabb szakterületek, melyekkel foglalkozik: közösségi tanulás, közösségi munka mélyszegénységben élő közösségekkel, közösségi felmérés, mikrotérségi fejlesztői munka
A terepmunka minden hónapban egy péntek-szombati elfoglaltságot jelent Nádasdon, ezek között pedig egyéni, páros és kiscsoportos feladatokat.
Az első két alkalom a település mélyebb megismeréséről szól. Kutatunk, interjúzunk, kérdőíveket kérdezünk le, térképet rajzolunk, helyi idegenvezetőinkkel bejárjuk a települést és környékét.
Januártól már közösségi alkalmakon visszük vissza, mit tudtunk leszűrni a kutatásból és az egyéni válaszokból, innen indul a tervezés közösségi része, melynek végére, májusra kell eljutnunk oda, hogy tudjuk MIÉRT, HOVA, KINEK és MIT építünk - és ebben közösségi egyetértés van.
Ez az időszak már igazán zsúfolt, mert a terepmunka mellett, elkezdődik a tervezés is.
Egyeztetés helyi, közeli vállalkozókkal az építőanyagok beszerzéséről; közösségi építés tervezése helyi segítővel - közben a csapat tervezi az építés menetét és a munkafolyamatokat.
A közösségi építés egy hetes, melyet a CAN Architects építésze, építész mentorunk vezet mind a csapatnak, mind a helyieknek, hiszen a biztonsági szempontok betartásával az építés nyitott a helyi közösség számára is. Együtt sokkal könnyebb.
Az elkészült szabadtéri közösségi térnek van egy hivatalos műszaki átadása, majd egy ünnepélyes közösségi átvétele is, melyen a helyi közösséggel közösen megünnepeljük az elkészült teret és az utat, ami oda vezetett. Az átadó része szokott lenni - amennyiben lehetséges - egy névválasztó szavazás is, melyen a helyiek ajánlanak és választanak új nevet az új térnek.
Az építést és átadót követően, egy kis szünet után, egy napra még találkozunk, hogy lezárjuk az évet és annak tanulási folyamatait.
Gyakran Ismételt Kérdések
Elsődlegesen építész, építőművész, tájépítész és közösségszervező szakos egyetemi hallgatók, de örömmel várjuk a társterületek hallgatóit és idén először fiatal szakembereit is. Az elmúlt évfolyamokban csapatainkban fogadhattunk pszichológus, szociológus, lelkész, pedagógus és humánökológus hallgatókat is, mindannyian új szempontokat hoztak a közösségi feladatokba.
Maximum 12 főre tervezzük az évfolyamot, hogy mindenki helyzetbe tudjon kerülni a munkában.
Akkor is. Itt biztosan fogsz.
A program beszámítása nem egységes, egyetemenként változó. Vannak egyetemek, ahol kreditet ér, vannak, ahol a kötelező gyakorlatként elszámolható.